Det diskuteras mycket med SEO, det är SEO hit och SEO dit. Men vad är detta SEO som alla pratar om? SEO står för Search Engine Optimization, det vill säga sökrordoptimering (fastän engelskan kallar det för sökmotoroptimering). Med det menas att sökmotorerna Google, Yahoo eller Bing, eller vilken man nu väljer att söka hemsidor på internet, sparar de sökord som de flesta använder för att hitta specifika saker. Den som använder sig av SEO i reklamsammanhang, tar reda på vilket sökord som de största sökmotorerna har lagrat, och använder exakt de sökorden i sin reklamtext. Om tillräckligt många hittar till den sidan som du gör reklam för, då sorterar sökmotorerna just den sidan högst upp då motorn presenterar hemsidor för den som söker på de orden. Ju fler som besöker din hemsida, desto högre upp kommer din hemsida och din reklam. Läs mer ingående på teknikkonsument.se.
Har du många olika saker på din hemsida som du gör reklam för kan "trafiken" till din hemsida glesna. Med trafiken menas här, hur många som besöker den. Som sagt, ju mer trafik desto högre upp rankas din hemsida på sökmotorernas presentation av hemsidor för den som söker med hjälp av sökorden (de ord de flesta använder för att hitta en specifik sak). Om du presenterar väldigt många olika saker på din hemsida som du gör reklam för, faller din hemsida bort, eftersom det kan vara svårt att "optimera" en hemsida för ett enda sökord. Då kan det vara en bra idé att skapa en "landsningssida", en specialbyggd sida som enbart handlar om det enda sökord som de flesta använder för att hitta en specifik sak.
Säg att de flesta människor som vill ha hemstädning och som bor i Gävle söker på orden "hemstädning" och "Gävle", då skapar man en hemsida som bara handlar om "hemstädning" i "Gävle", och ingenting annat. DÅ har du optimerat din hemsida. Eftersom din hemsida bara handlar om hemstädning som äger rum i Gävle, sorteras din hemsida högst upp och får flest träffar bland alla som söker hemstädning. Om du gör har ett företag som gör många olika saker som både städar på arbetsplatser, i hemmen, i skolor och till exempel har flyttstädning, då är det just svårigheten för sökmotorn att ranka allt det så att de kommer högst upp i hemsidespresentationen.