Ett par dagar? månader? år? Det är ett känsligt ämne med många variabler, men att veta när man kan förvänta sig resultat från dina SEO-strategier är något varje marknadsförare behöver förstå.
En av de viktigaste sakerna att tänka på i din digitala marknadsföringsstrategi är din SEO.
SEO, eller sökmotoroptimering, är grunden på vilken ditt innehåll kan genomsökas och indexeras av sökmotorer, vilket i sin tur hjälper din webbplats och sidor att hittas.
Utan SEO kan du inte lyckas i dagens digitala landskap.
Även om det är viktigt kan det också vara förvirrande för marknadsförare.
En av de stora anledningarna bakom den förvirringen kommer från det faktum att SEO inte sker över en natt.
Men hur lång tid tar SEO?
Hur kan du se när en SEO-strategi börjar fungera?
Och vilka steg kan du vidta för att förbättra SEO idag?
Innan vi tittar närmare på exakt hur lång tid det tar för SEO att påverka ditt företag, låt oss först ta en titt på varför SEO tar tid att visa resultat.
Google uppdaterar och förbättrar ständigt algoritmen som genomsöker och indexerar sidor, samt förbättrar funktionaliteten i sökmotorn.
När SEO började komma in på scenen i digitala marknadsföringsstrategier fanns det massor av genvägar eller knep som sökordsfyllning att spela på algoritmen för att få högre resultat.
Nuförtiden har Google arbetat med att optimera algoritmen så att den inte kan luras i ett försök att hjälpa användare att få de resultat de vill ha istället för att bara hitta de webbplatser som kände till fuskkoderna.
Eftersom det blev mer utmanande att rangordna började det också ta mycket mer tid att se resultaten av SEO.
SEO är en kombination av bästa praxis, och det finns många olika faktorer som samverkar för att påverka dina resultat. Dessa faktorer kan inkludera:
Sidans tillförlitlighet
Sidans tillförlitlighet avser auktoriteten, relevansen och förtroendet för en sida. En webbplats behöver alla tre för att få de bästa SEO-resultaten.
Innehållskvalitet
Algoritmen kan skilja bra kvalitetsinnehåll från dåligt. Dålig grammatik, felaktig interpunktion och innehåll som inte har användbar information kan påverka din SEO-poäng negativt.
Sidhastighet
Dina webbsidor måste laddas med en genomsnittlig hastighet på 1,28 sekunder, annars kommer algoritmen att markera dina SEO-resultat.
Säker webbsökning för användare
Din webbplats behöver inte bara kvalitetsinnehåll och snabba tider, den måste också vara säker att besöka. Eventuell historik av virus eller hack kommer att skada din SEO.
Interaktiva element
Människor tycker om att engagera sig med interaktiva element på webbsidor. Att lägga till frågesporter, miniräknare eller klickbart innehåll kan förbättra din SEO.
Bra bilder
Bilder av dålig kvalitet eller som inte har rätt alt-text kan skada din ranking.
Så hur vet du om SEO fungerar på rätt sätt eller inte?
Även om det inte finns någon magisk webbplats som kan titta igenom alla delar av din SEO-strategi och ge dig ett enda svar, finns det många andra sätt att kontrollera.
Det här är några av verktygen som hjälper dig att förstå vad din rankning är och var du kan hitta områden att förbättra:
Även om dessa verktyg kan hjälpa dig att förstå SEO-prestanda, måste du veta vad mätvärdena de refererar till betyder.
Här är några av nyckeltalen för SEO som du behöver känna till som digital marknadsförare och deras definitioner:
Intryck
Antalet gånger en användare har "sett" dina länkar, innehåll eller annonser.
Klick
Antalet gånger en användare har klickat på dina länkar, innehåll eller annonser.
Organisk trafik
Trafik som kommer till din webbplats via en sökmotor efter att ha angett en sökfråga.
Antalet rankningssidor
Antalet sidor du har som för närvarande rankas högt i sökresultaten.
Antalet bakåtlänkar
Antalet länkar från andra källor som ansluter till dina webbsidor.
Hänvisningar från andra webbplatser
Trafiken som kommer till din webbplats från länkar på andra webbsidor eller källor.
Domänmyndighet
Vilken relevans din webbplats har för specifika ämnesområden eller branscher.
Sidmyndighet
Vilken relevans en webbsida har för specifika ämnesområden eller branscher.
Märkesomnämnanden
Referenser från andra webbplatser eller källor som direkt nämner ditt företag, varumärke, produkter eller tjänster.
Konverteringar
Antalet åtgärder som webbplatsbesökare gör på din webbplats, som att klicka på en länk, fylla i ett formulär eller lägga till sin e-postadress i en e-postlista.
Så nu när du förstår varför SEO tar så lång tid som det gör och vilka mätvärden du ska observera när du kollar på ditt resultat, låt oss svara på frågan.
Hur lång tid tar SEO? Det korta svaret är mellan 4-12 månader.
Det längre svaret har att göra med alla de faktorer vi diskuterade som hänger ihop med din SEO-strategi.
Om du riktar in dig på sökord med låg konkurrens kan du börja se resultat inom 4-6 månader.
Mätbara ökningar av trafik och konverteringar bör kunna spåras inom 6 månader till ett år om din nya SEO-strategi fungerar för dig.
Men med sökord med hög konkurrens och höga domän- och sidbehörighet kan det ta mycket längre tid, ibland upp till 4 år, att se starka resultat och bra ranking.
Tänk på att din SEO-strategi måste utvecklas och anpassas till förändringar i Googles algoritm också.
När världen av digital marknadsföring och SEO fortsätter att utvecklas, måste ditt tillvägagångssätt följa med.